27 oktober 2006

Koffie

Als kind van de welvaart kan ik me dat niet zo goed voorstellen, maar in liefde en oorlog is alles geoorloofd. Juist omdat de oorlog zover van m’n bed staat, was ik op de basisschool erg onder de indruk van verhalen over de hongerwinter in Nederland. Mijn leraar vertelde dat de honger en armoede zo erg was dat winkeliers de koffie aanlengde met gemalen bloembollen. Zo hadden ze meer ‘koffie’ om te verkopen. Ik stelde me dan voor hoe die verhouding koffie-bloembol zou moeten zijn dat de mensen het niet zouden merken, maar toch veel koffie kon worden aangelengd.

In het kader van duurzame inkoop wilden we binnen MVO Nederland onder meer over gaan op duurzame koffie. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, omdat wij als huurders binnen een groter pand niet zelf over de koffie gaan. Maar uiteindelijk kregen we een aantal weken geleden een mail van degene die over de koffie binnen het hele pand gaat. Ik citeer: Deze [Utz Kapeh koffie] wordt binnenkort in alle automaten gedaan, of zit er misschien al stiekem in, maar dit gaan we pas communiceren als iedereen het 4 weken gedronken heeft. Als mensen dan beginnen te klagen over een andere smaak, dan kunnen we ze er op wijzen dat ze het al 4 weken hebben gedronken zonder te klagen en dus niet moeten zeuren.
Ik moest direct aan het verhaal mijn leraar denken. De vergelijking is bijzonder krom; alsof we onze medewerkers gemalen bloembollen voor zouden schotelen?!? Koffie die Utz Kapeh gecertificeerd is, is gemaakt van dezelfde koffieboon als de DE koffie die we hiervoor dronken. Alleen wordt er fatsoenlijk voor betaald. Hierdoor wordt het arbeidsrecht van de koffieboeren beschermd en wordt een kans op onderwijs geboden. Dat proef je er echt niet aan af!

Op onze site kun je zien welke inkopen al duurzaam zijn (klik hier). Onder het genot van een kop duurzame koffie gaan we zo verder bekijken hoe we nog meer inkopen kunnen verduurzamen. Thee en stroom staan bovenaan de lijst. We houden je op de hoogte!

Zelf ook duurzame koffie drinken? Kijk eens op http://www.utzkapeh.org/.

Nelleke Jacobs

6 Comments:

At 12:08 p.m., Anonymous Anoniem said...

Kleine aanvulling op de prijs van koffie:
Voor Utz Kapeh koffie wordt helaas niet meer aan de boeren betaald dan voor 'gewone' (of ongewone??) koffie. De omstandigheden waaronder de boeren produceren zijn wel beter en dat is een groot pluspunt.
Als je zeker wilt dat er goed (of in ieder geval meer) voor is betaald, kom je bij Max Havelaar koffie uit.

Sigrid

 
At 2:57 a.m., Anonymous Anoniem said...

En dan verwacht je van een organisatie als MVO Nederland ook dat die koffie ecologisch is. En dan verwacht je ook dat die koffie milieuvriendelijk wordt geproduceerd en verpakt. Dus als de koffiekeuze representatief is voor het kennisniveau, beleid en de acties van MVO Nederland verwacht ik vrij weinig van deze organisatie...

 
At 3:00 a.m., Anonymous Anoniem said...

En als ze al de "huisbaas" niet kunenn overtuigen van duurzame koffie, hoe moeten ze dan alle bedrijven, de overheid en de consumenten gaan overtuigen van de noodzaak om te gaan overstapen op duurzaamheid???

 
At 6:18 p.m., Blogger Lobke Vlaming said...

Beste Rene Smit,

dank voor uw reactie. Jammer dat u niet veel van MVO Nederland verwacht op basis van onze koffiekeuze.

Op basis van de informatie die ik van www.utzkapeh.org heb gehaald, ben ik nog steeds blij met onze keuze voor Utz Kapeh gecertificeerde koffie. De criteria van de gedragscode van Utz Kapeh vallen in drie categorieën: Good Agricultural & business practices, Social criteria en Environmental criteria. Om op deze laatste categorie in te gaan: bij de productie van Utz Kapeh gecertificeerde koffie wordt gelet op:
-Reductie en preventie van gronderosie,
-Verantwoord en minimaal gebruik van chemicaliën,
-Gebruik van ‘Integrated Pest Management’,
-Minimalisering van watergebruik en milieuverontreiniging,
-Minimalisering van energieverbruik,
-Optimalisering van het gebruik van duurzame energie,
-Behandeling van vervuild water,
-Bescherming van waterbronnen,
-Geen ontbossing van primaire bossen,
-Gebruik van inheemse boomsoorten,
-Bescherming van bedreigde soorten

Ik hoop dat u wat aan deze aanvullende informatie over Utz Kapeh gecertificeerde koffie hebt. En wellicht zelfs wat meer vertrouwen in onze organisatie geeft.

Maar zoals gezegd: dank voor het meedenken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een proces. Hierbij kunnen organisaties tips gebruiken. Wij ook. In onze zoektocht naar mvo proberen wij organisaties van advies te dienen. Ook wij zijn hierin zoekende. Stukje bij beetje proberen wij steeds meer maatschappelijk verantwoord te ondernemen. We willen transparant zijn in onze zoektocht naar mvo. De dingen waar wij tegenaan lopen proberen wij te delen, zodat andere organisaties hier ook weer van kunnen leren. Wij nemen uw reactie mee. En wellicht hebben andere organisaties op deze manier ook weer iets aan uw reactie.

Hartelijke groet,
Nelleke Jacobs

 
At 7:08 p.m., Anonymous Anoniem said...

Volgens mij heeft MVO Nederland nu juist wel de huisbaas overtuigd, en wordt uit de blog duidelijk dat mvo niet altijd eenvoudig is. Juist omdat we het proces voor onszelf ingaan, kunnen we beter de gemiddelde mkb uitleggen wat je zoal tegenkomt. Dat het ook gaat over dilemma's en keuzes maken. En dat daarvoor geen blauwdruk bestaat. Wij willen geen oordeel vellen of mainstream beter is dan het meest ver doorgevoerde mvo -initiatief. Is de niche markt beter dan de mainstream markt? Wie zal het zeggen?

Voor wat betreft de keuze tussen Utz Kapeh, Fair Trade, ecologisch en alle andere mogelijkheden. Wij hebben ervoor gekozen voor een mainstream optie. Het is, ook voor MVO Nederland, een keuze. Er is geen goede of foute keuze, er is alleen keuze voor meer of minder. (vergelijk de menukaarten van Senternovem).

En voor wat de koffie betreft hebben we, na lang discussieren, gekozen voor een mainstream initiatief (Max Havelaar is dat per definitie nooit, omdat zij altijd 10% boven de wereldmarktprijs betaald). Daarmee geen oordeel over Max Havelaar, Utz Kapeh en andere initiatieven. De keuze is aan u hoever u wilt gaan. Alle initiatieven hebben sterke en minder sterke kanten. En elk individu mag daarin zijn of haar eigen keuze maken. Maar een afgewogen keuze is beter dan nergens over na denken en drinken wat er toevallig in de machine zat.

En de keuze voor utz kapeh wil nog zeggen dat we voor energie straks bijvoorbeeld kiezen voor de meest toegankelijke vorm van duurzame energie. Wellicht kiezen we dar voor zuiver wind- en zonne energie. Of niet. Die discussie voeren wij intern opnieuw. En wellicht dat we dan de mkb-er gaan aanraden om gewoon 1 beleid hierop vast te stellen.

 
At 2:11 a.m., Anonymous Anoniem said...

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik blijf van mening dat juist een organisatie als MVO Nederland het maximale mogelijke moet kiezen. En dat blijft voor mij een MaxHavelaar-EKO-Arabicakoffie van een duurzame branderij. Maar inderdaad, zoals jullie zeggen: een ieder moet die keus voor zichzelf maken.

 

Een reactie posten

<< Home