17 november 2006

Transparant of kwetsbaar?

Als je twee ouders hebt die allebei een psychologie-studie hebben gevolgd, kan ik je uit ervaring vertellen dat je daar toch wat van meekrijgt. En dat dat niet altijd even positief is. Op m’n 14e kwam het concept ‘praten over’ wel een beetje m’n neus uit. Wellicht omdat ik na 14 jaar wel genoeg gepraat had. Of omdat het op je 14e helemaal niet cool is om te praten.
Hoe dan ook, ondanks dat ik een stuk gedoseerder omga met het ‘praten over’ dan ik in eerste instantie van huis uit heb geleerd, heb ik er wel wat van meegekregen. Namelijk dat het helemaal geen slecht idee is om je op z’n tijd kwetsbaar op te stellen. En dat de angst om kritiek te krijgen als je je kwetsbaar opstelt niet zo groot hoeft te zijn.
Als je open bent tegen je omgeving bouw je een band met ze op. Daarnaast geef je je omgeving kans om feedback te geven. Zo’n ander gezichtspunt kan leerzaam zijn en je bovendien verder helpen.

Zo werkt het in mijn ogen ook met organisaties. Alleen heet kwetsbaarheid daar transparantie. In reactie op de vraag die onze vorige blog opriep [maar de vraag is in hoeverre je transparant wilt zijn]: MVO Nederland wil transparant zijn. En raadt andere organisaties ook aan transparant te zijn.
MVO Nederland heeft de wijsheid niet in pacht. We willen ondernemers laten zien dat ook wij worstelen met het mvovraagstuk. En dat we, door hier open over te zijn, verder kunnen komen. Het gaat er niet om dat we willen laten zien dat MVO Nederland perfect is, waardoor we reacties als goed of fout oproepen. We willen laten zien dat we bewust met mvo bezig zijn. En dat we streven naar perfectie. Het is niet altijd leuk om kritiek te krijgen, maar het geeft je wel de mogelijkheid te leren van anderen.
Het klinkt allemaal nogal soft (wat wil je ook met zo’n opvoeding?), maar ik denk dat we ondernemers willen laten zien dat we leren van reacties die we krijgen door ons kwetsbaar op te stellen op het gebied van mvo binnen MVO Nederland.

Wat we geleerd hebben van onder meer reacties op onze ‘transparantie’? Klik hier voor onze (nu wel) te downloaden halfjaarrapportage.

Nelleke Jacobs

1 Comments:

At 3:41 a.m., Blogger Rene Smit said...

Leuk om te lezen dat jullie iets met onze opmerkingen doen! Ik blijf jullie volgen.

Het probleem bij transparantie blijft de kwetsbaarheid. Bij een stichting als de jullie of in een relatie of vriendenkring staat er strikt genomen minder op het spel dan in een (groot) commercieel bedrijf. (alhoewel dit natuurlijk relatief is; zoals alles in het leven)

Misschien trouwens nog een idee om het lemma MVO bij te werken in Wikipedia? http://nl.wikipedia.org/wiki/Maatschappelijk_verantwoord_ondernemen
Ik ben er te lang uit om een consistent verhaal neer te zetten, bovendien ligt al mijn literatuur hierover in Nederland in een van de vele, vele dozen...

 

Een reactie posten

<< Home