10 november 2006

Transparantie?

Vorige week heb ik een biertje gedronken met m’n zus. Ze vroeg me wat we bij MVO Nederland nou eigenlijk doen. Ik begon een Jip en Janneke verhaal over maatschappelijk verantwoord ondernemen, en wat ik zoal de hele dag doe. Dat ik die dag, in het kader van transparantie, op zoek was geweest naar beleidsstukken en rapportages. Een heel interessant verhaal vond ik zelf. Maar m’n zus was al afgeknapt bij de term ‘transparantie’. Ik citeer: ‘Ik snap nooit waarom bedrijven transparant moeten zijn. Ik zie het nut er niet van in! Waarom?’
Ik ben heel erg blij dat ik nog jong was toen zij in haar ‘waaromfase’ zat, want ik zou helemaal gek worden. Waarom? Waarom? Sommige dingen zijn nu eenmaal zo! Spoken zijn eng, een feest vereist slingers, in de zomer drink je witbier en bedrijven moeten transparant zijn.

Maar toen ik naar huis fietste begon ik me toch een beetje af te vragen waarom het maatschappelijk verantwoord is om transparant te zijn. En wat is transparant zijn?

Transparantie is zichtbaar maken waar je mee bezig bent. Waar je naar streeft, hoe je dat wilt bereiken en wat het effect is. Ideaal gezien is transparantie informatie die gelijk is ongeacht vanuit welk gezichtspunt je naar die informatie kijkt. Doel van transparantie is het wekken van vertrouwen. Hoe opener een organisatie is naar zijn omgeving, hoe meer de omgeving erop kan vertrouwen dat die organisatie dingen doet die door de beugel kunnen. Als een organisatie niet transparant is, wordt de omgeving wantrouwend naar misstanden binnen die organisatie.
Ook voor de organisatie zelf is het belangrijk transparant te zijn. Door zichtbaar te maken wat een organisatie doet, krijg je een dialoog met je omgeving. Deze dialoog leidt tot een beter inzicht in de markt, en tot innovatie.

Door zo na te denken over transparantie, besef ik me dat het belangrijk is voor MVO Nederland om transparant te zijn. Als netwerkorganisatie met publiek belang, is het belangrijk dat onze omgeving vertrouwen in ons heeft. Door te laten zien waar we mee bezig zijn, kunnen we dit vertrouwen wekken. Vandaar dat ik snel aan de slag ben gegaan met het bij elkaar zoeken van beleidsstukken en rapportages. Een deel hiervan staat al op onze site (klik hier). Volgende week ga ik er verder mee!

Zelf ook aan de slag met transparantie? Klik hier en download de transparantiespecial.

Nelleke Jacobs

4 Comments:

At 2:23 p.m., Anonymous Anoniem said...

Goed stukkie over transparantie. Voor mij een stimulans hieraan een extra bijdrage te leveren, zowel deze week tijdens de SVN bijeenkomst als via concrete suggesties voor onze site.

Willem

 
At 1:43 p.m., Blogger Rene Smit said...

Ik heb een mail gestuurd of jullie verslagen van 2004 en 2005 als PDF beschikbaar is, maar tot heden heb ik geen reactie gehad. Is de mail aangekomen?

Ik vind deze oneliner in jullie halfjaarrapportage wel heel erg grappig: "Wilt u het halfjaarverslag inzien, stuur dan een mail naar n.jacobs@mvonederland.nl."

Waarom staat dat document niet gewoon direct op internet?

Maar de vraag is in hoeverre je transparant wilt zijn. Door transparantie maak je je ook kwetsbaar. We zeggen wel dat we minder verpakking gebruiken, maar als een keer een inpakmachine op hol is geslagen red je je doelstellingen niet. Ben je dan een hoog-van-de-torenblazer geweest? Bovendien: hoe meer informatie je geeft, hoe meer vragen (en kosten) je oproept. Je zegt: op de plantages in de oorsprongslanden is alles in orde. Dan roept meteen de vraag op: wie audit dat? Of: en hoe zit het dan in de kopjesfabriek waar de kopjes worden gebakken met jullie log? Maar goed, MVO blijft dillemmas oplossen... Daar waren we al achter....

 
At 1:44 p.m., Blogger Rene Smit said...

"waar de kopjes worden gebakken met jullie logo?"

 
At 4:35 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ook ik ben iemand die de draad van het verhaal kwijt is zodra het woord 'transparatie' valt. Nu ik het stuk zo lees, is het zelfs voor mij helder geworden waarom je als organisatie naar transparantie wil streven: juist vanwege de interactie met de omgeving en de verbeteringen die daardoor in gang worden gezet. Daarom denk ik ook dat je ver kunt gaan in het je open en kwetsbaar opstellen. Om de vragen en kritische opmerkingen die je dan krijgt. Zodat een organisatie in samenspraak met haar omgeving de dilemma's oplost...

 

Een reactie posten

<< Home