01 december 2006

Bedrijfsnieuwjaarsbrief

Over een paar weken is het weer tijd voor de welbekende goede voornemens. In België pakken ze dit heel serieus aan. Vroeger moest ik ieder jaar een ‘nieuwjaarsbrief’ schrijven voor mijn peetouders. Hierin moest ik vertellen hoe het afgelopen jaar was geweest en wat ik het komende jaar zou willen doen. En natuurlijk ook de allerbeste wensen voor je peetouders enzo. In ruil voor deze nieuwjaarsbrief kreeg ik overigens wel cadeautjes.
Ik vond het heel praktisch dat het ongeveer 2 uur rijden was naar m’n familie. Dan kon ik namelijk onderweg nog even bedenken wat te schrijven: een gecensureerde versie van het afgelopen jaar maken, en heel degelijke voornemens bedenken.

Bedrijven schrijven eigenlijk ook elk jaar een nieuwjaarsbrief. Alleen worden peetouders in dit geval stakeholders genoemd. Helaas is een bedrijfsnieuwjaarsbrief niet in 2 uur in elkaar geflanst. Ik heb van de week eens gekeken hoe ik op een rij kon zetten hoe maatschappelijk verantwoord MVO Nederland het afgelopen jaar is geweest. En wat onze doelen hieromtrent zijn voor 2007.

Dit gaat niet lukken in 2 uur. Er zal gekeken moeten worden welke kansen en problemen we hebben gehad, en in welke mate deze bepalend zijn voor de bedrijfscontinuïteit. En de rol van de stakeholders in dit kader.
Daarnaast zal gekeken moeten worden naar de milieuprestaties van MVO Nederland. Zoals energiebesparing, milieuvriendelijk materiaalgebruik, waterbesparing, de beperking en compensatie van CO2 uitstoot en afvalverwijdering.
Tot slot zal ook moeten worden gekeken naar arbeidsvoorwaarden, opleiding en training diversiteit, reïntegratie en integriteit.

Net toen ik een beetje moedeloos begon te worden bedacht ik me dat het handboek High 5! bestaat. Dit is een praktisch hulpmiddel dat kleinere bedrijven als MVO Nederland laat inzien wat de mogelijkheden van duurzaamheidsverslaggeving zijn. En hoe zo’n duurzaamheidsverslag gemaakt kan worden.

In dit handboek vond ik 5 stappen:
Stap 1 - Voorbereiden: ga aan de slag
Stap 2 - Plannen: bepaal de inhoud van het verslag
Stap 3 - Beoordelen: meet uw prestaties
Stap 4 - Rapporteren: maak het nieuws bekend
Stap 5 - Verbeteren: streef naar meer

Stap 1 en 2 zijn deze week gemaakt. Er is een team samengesteld voor de duurzaamheidsverslaggeving. Volgende week wordt een plan voorgelegd aan Willem Lageweg. De planning en taakverdeling zijn in grote lijnen gemaakt. Bovendien zijn de visie en de grenzen voor het verslag gesteld. Volgende week meer over deze planning en de volgende stappen.

Ook aan de slag met uw bedrijfsnieuwjaarsbrief?
Klik hier voor het High 5! handboek.

1 Comments:

At 1:20 a.m., Blogger Rene Smit said...

En in welke stap zitten jullie nu???

 

Een reactie posten

<< Home