05 januari 2007

Goede voornemens

Het mooie van goede voornemens is dat je ze vaak vlak voor, of tijdens de feestdagen maakt. En tijdens de feestdagen is het feest, dus hou je jezelf voor dat je je er nóg niet aan hoeft te houden. Vervolgens heb je op 3 januari je roes uitgeslapen, en besef je je ineens dat het wel heel zwak overkomt als je nu al je opgeeft.

Zo ging het hier bij MVO Nederland ook ongeveer. Voordat ik in de roes van de feestdagen verdween heb ik in het handboek High 5!, een praktisch stappenplan voor het schrijven van duurzaamheidsverslagen, gevonden (zie vorige blog). Terug uit de feestdagen stond ik even verbaasd van m'n eigen ambitie, maar al gauw snapte ik weer waar ik gebleven was. En kon ik de draad weer oppakken.

Hoewel de voorbereiding nog niet helemaal rond is, zijn we deze week toch vast met stap 3 begonnen: het meten van de prestaties. Alle rekenmachines uit het pand zijn erbij gehaald en de kilo’s papier, de kilometers en de verwarmingen zijn geteld. Langzaamaan zijn we klaar voor stap 4: het rapporteren. Hoewel nog we hier nog niet helemaal aan toe zijn, kan ik vast voorzichtig een kleine tip van de sluier oplichten: het ziet ernaar uit dat de CO2uitstoot veroorzaakt door werkgerelateerd reizen, met 20% gedaald is.

Over een paar weken zullen alle resultaten worden gepubliceerd. En dan beginnen de goede voornemens pas echt. Want hoe gaan we in 2007 nóg bewuster met onze resources om?

Nelleke Jacobs

4 Comments:

At 10:57 p.m., Blogger Rene Smit said...

En de 80% CO2 die overblijft wordt hopelijk gecompenseerd...

We wachten in spanning af!

 
At 9:26 a.m., Blogger Wilco Otte said...

Beste Rene,

Wij zijn bezig met de CO2-compensatie en de CO2 compensatie zal per binnekort geheel gedekt zijn. :) Kost iets meer tijd dan verwacht, desalniettemin zeer de moeite waard, maar er zitten gewoon wat berekeningen in die in een gedeeld pand moeilijk te berekenen zijn. Ik hoop dat dit voldoende informatie is voor nu!

Groeten, Wilco

 
At 6:51 p.m., Blogger Rene Smit said...

Kijk, dat zijn antwoorden waar je wat aan hebt. Merci.

Nu we het toch over resources hebben: goed personeelsbeleid, waaronder redelijke salarissen, hoort mijns inziens ook bij MVO, dus ook bij MVO Nederland. Ik schrok een beetje van de vacature voor jullie junior medewerker. Hoe junior moet iemand zijn om *onder* het minimumloon betaald te worden? Aangezien dit per 1 januari 1300 euro bruto is (http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=77&link_id=106761) en de functie tussen de 1275 en 1400 wordt gewaardeerd.

Ter referentie: een kelner verdient 1437 euro bruto op basis van 38 uur en eindigt op 1706 (groep III, in dezelfde groep als bijvoorbeeld een administratief assistent)

 
At 9:40 a.m., Blogger Rene Smit said...

We wachten nog steeds met spanning af!

Blij trouwens ook te lezen dat de functie geupgrade naar een passend niveau!

 

Een reactie posten

<< Home