25 februari 2007

Investeren

Hoogstwaarschijnlijk een herkenbaar fenomeen: je loopt door de stad met het idee zo snel mogelijk door de mensenmassa heen te komen en je boodschappen te doen. Dan staan er 3 jonge jongens strategisch opgesteld om je op overdreven enthousiaste wijze duidelijk te maken dat aids een rotziekte is, er een heleboel arme kindertjes in Afrika wonen en dat de met uitsterven bedreigde pandabeer een heel lief dier is. En dat jij hier wat aan kunt doen! Voor slechts 5 euro per maand!
Nu vind ik aids ook een rotziekte, dus heb ik toegezegd ‘slechts 5 euro per maand’ te doneren aan het Aidsfonds. Ik voelde me hier best goed bij, totdat een vriend van mij me vertelde dat hij een topbaantje had gevonden: voor ruim 10 euro per uur in de stad staan om mensen te werven voor het Aidsfonds. Nu ben ik geen rekenwonder, maar ik was nogal verbolgen over het feit dat ik in een heel jaar tijd, zo’n Aidsfondswerver slechts anderhalve dag kan laten werken. Daarom heb ik maar even naar het Aidsfonds gebeld om te vragen of ik niet eigenlijk betaalde om 18 jarige jongens te spekken. Mij werd uitgelegd dat het wel degelijk rendabel is om mensen in de stad te laten werven. Het is een soort investering is, omdat ze meer ophalen dan kosten.

Ik was wel blij met dit antwoord. Voornamelijk eigenlijk omdat mensen het nogal eens nodig vinden om mijn baan bij MVO Nederland aan te vallen. Ik citeer: “Hoe maatschappelijk verantwoord het is om als MVO Nederland 22,33 ton CO2 per jaar uit te stoten om bedrijven maatschappelijk verantwoorder te laten opereren.” Ook vindt mijn eigen vader het nodig om de idealistische promotour van Al Gore af te kraken omdat hij “de hele wereld overvliegt om z’n verhaal over de klimaatverandering te doen. Hoeveel CO2 stoot hij hier zelf mee uit?!?”
Dus bij deze: vader, als MVO Nederland 4 organisaties kan motiveren wat minder CO2 uit te stoten, en hiermee 22,33 ton CO2 per jaar minder wordt uitgestoten is het de investering al waard geweest. En je jongste dochter is er een jaar mee van de straat geweest….

Zelf bijdragen aan het verminderen van de CO2 uistoot en energie besparen? Kijk eens op http://www.bespaarjedeenergie.nl/


Nelleke Jacobs

1 Comments:

At 2:25 p.m., Blogger Rene Smit said...

Dit doet me denken aan de kwesties als
*hoeveel mag je investeren met welk risico voor welke output.
*hoeveel geld mag je verdienen voor de goede zaak. Welk salaris mag je jezelf en je medewerkers geven
*hoeveel winst mag je maken als MVO-er cq. hoeveel moet je weggeven
*Is het "toegestaan" om een zogenaamde nonprofit verkooporganisatie te hebben, terwijl er (al dan niet stiekem) wel winst wordt gemaakt eerder in de keten bij productie en inkoop

Het komt allemaal neer op de vraag wat de prijs van MVO mag zijn....

 

Een reactie posten

<< Home