02 juli 2007

Goede voornemens – het vervolg

Terwijl het leven alweer lang zijn gewone gang gaat, en de goede voornemens alweer zijn gebagatelliseerd, moest MVO Nederland nog steeds zijn goede voornemens opstellen.
Om deze voornemens op te stellen hebben we de stappen uit het High 5! handboek gevolgd.

Stap 1 - Voorbereiden: ga aan de slag
Het voornemen om aan de slag te gaan was nogal gemakkelijk gemaakt. Zoals vaker blijkt, is het maken van voornemens makkelijker dan ze daadwerkelijk uit te voeren. Toch vinden we dat we als MVO Nederland een maatschappelijk verslag zouden moeten hebben: practice what you preach…

Stap 2 - Plannen: bepaal de inhoud van het verslag
Ook de inhoud van het verslag was vrij makkelijk bepaald. We willen onze kosten afzetten tegen de opbrengsten. Wat heeft MVO Nederland bereikt? En wat heeft dit gekost op het gebied van people, planet en profit?

Stap 3 - Beoordelen: meet uw prestaties
Het meten van de prestaties betekende voor ons letterlijk een spiegel voorhouden. Het is leuk om even boven je dagelijkse werkzaamheden stil te staan en te bekijken wat je hebt bereikt.

Het meten van de investering die deze resultaten hebben mogelijk gemaakt kostte wat meer rekenwerk. Stap voor stap moet worden nagegaan wat MVO Nederland heeft geïnvesteerd: hoeveel energie is verbruikt? Hoeveel papier is verbruikt? Hoeveel manuren? Hoeveel geld?
We zijn letterlijk met een rekenmachine aan de slag gegaan om te berekenen hoeveel kilometers we met de trein, de auto of het vliegtuig hebben afgelegd, hoeveel lampen er branden enzovoorts.

Stap 4 - Rapporteren: maak het nieuws bekend
Het overzicht van de resultaten van 2006 en de investeringen die we hiervoor hebben gedaan hebben we het team laten zien. De reacties waren positief. Het is goed om op deze manier stil te staan bij wat je als organisatie hebt bereikt en wat dit je heeft gekost.

Stap 5 - Verbeteren: streef naar meer
Wat willen we in 2007 bereiken? En kunnen we dit bereiken met minder kosten? De ambities voor 2007 zijn opgesteld in het jaarplan 2007. Verder hebben we in groepen doelen geformuleerd voor het verminderen van de kosten.

Ons eerste duurzaamheid verslag is het resultaat van deze stappen. En nu is er werk aan de winkel. We zijn al een half jaar op weg in 2007, en er zijn nog veel doelstellingen te bereiken!


Nelleke Jacobs

1 Comments:

At 1:38 p.m., Blogger Rene Smit said...

Ziet er goed uit! Een helder verslag met duidelijke doelstellingen!

Ik ga toch een beetje flauw doen: Mochten jullie nog dingen willen verbeteren, dan denk ik aan
* vergelijking van de milieulasten met andere kantoororganisaties (is lastig als je een voorloper bent)
* gebruik minder afkortingen of uitleg ervan (training CSE etc)
* link met jullie MVO@MVO weblog
* doelstelling op het gebied van ziekteverzuim en verloop. Wederom koppeling met andere organisaties. Ik besef overigens dat de statistieken in een kleine organisatie lastig zijn, "als er één persoon van haar paard valt, zijn meteen je doelstellingen mislukt", zoals ik destijds zei.
* Hoe willen jullie die 20% "omzet" buiten EZ halen? Ik kom elders ook de term "marktinkomsten" tegen. Wat zijn dat? Consultancywerkzaamheden? Partnerprogramma's? En zijn er kansen bij bijv. Stichting Doen en Private stichtingen?
* jullie bijlagen zijn een mooi voorbeeld van hoe je de dingen moet uitrekenen! Ook al lijkt het iewat onzinnig, er in blijven houden
* In het kader van het vorige punt wellicht is het leerzaam om te vermelden, al dan niet in een bijlage of op jullie weblog, hoe jullie het verslag hebben gemaakt. Hebben jullie een al bestaand stramien gehanteerd en die ingevuld, een heleboel andere verslagen gelezen en daaruit en en ander geleerd (zoals ik zelf destijds heb gedaan) of gewoon maar ergens begonnen en het voortschrijdend inzicht laten wandelen?

Ondanks bovenstaand, wees vooral trots op het verslag!

Een vriendelijke groet uit een somber Frankrijk

 

Een reactie posten

<< Home